Friday, November 16, 2007

تحليل پروژه‌های فرهنگی

بعد از اسكيس جلسه دوم، بچه‌ها به گروه‌های سه نفره تقسيم شدند و برای‌ هر گروه دو پروژه با تم فرهنگی (يكی خارجی و يكی داخلی) در نظر گرفته شد تا نقد و بررسی شده و در جلسه چهارم ارايه شود.
از آنجاييكه در بسياری از موارد، پروژه‌هايی اين چنين به رفع تكليفی برای دانشجويان تبديل شده و چيزی به دانش و تجربه آن‌ها افزوده نمی‌شود، سعی شد تا روندی متفاوت با تجربه رايج در دانشكده‌ها طی گردد.
به اين ترتيب كه دانشجويان با جستجویی عميق‌تر، به يافتن ايده طرح و نحوه تبديل آن به فرم و فضای معماری ‌بپردازند و در واقع به نوعی مسيری را كه طراح طی كرده، يك بار ديگر بپيمايند.
برای رسيدن به اين مقصود، به فراخور هر پروژه منابع مختلفی در اختيار بچه‌ها قرار گرفت و در چند مرحله كركسيون سعی شد تا ايده و مساله اصلی هر پروژه و تاثير آن در طرح بيان شود.
در پست‌های بعد، برخی از پروژه‌ها به صورت خلاصه ارايه خواهند شد.

- در طول دو سه جلسه‌ای كه به تحليل پروژه‌ها گذشت، آقای رئيسی بخشی از وقت كلاس را به مباحث تئوری و نظرات مختلف راجع به معماری، ايده، توليد فرم، رويكردهای موجود در معماری و ... اختصاص دادند.
-- از اقبال خوب ما، در هفته‌‌های اخير، دو جلسه درباره "ايده" و "تبديل ايده به معماری" با حضور كامران افشار نادری در دانشكده برگزار شد كه مباحث آموزنده‌ای برای همه ما داشت و می‌تواند در ايده‌ پردازی به بچه‌ها كمك كند.